Recenze Panasonic S 100 mm f2,8 Macro: nejmenší a nejlehčí makroobjektiv je skvělý i na portréty a video

Luděk Bouška
15. 2. 2024 | 6 minut čtení

Dobře známá řada objektivů Panasonic S se světelností f/1,8 nabízí aktuálně už pět modelů a všechny jsou vynikající. Je to hlavně kvůli skvělému obrazovému výkonu a perfektnímu zpracování, ale také kvůli stejným vlastnostem, jako jsou rozměry, vyvážení a podobně. Vyzkoušel jsem skoro všechny a bez výjimky jsou perfektní. Ale něco jim přece jen chybělo. Chtělo to taky nějaký makroobjektiv, který by byl stejně parádní. A ten je konečně tady, nepochybuji, že i nejnovější zástupce bude stejný, jako ostatní členové této skvělé party, i když má nepatrně horší světelnost.

Hodnocení odborníka 99%

• špičkové mechanické zpracování
  • velice rychlé automatické ostření
  • vynikající obrazová kvalita
  • ochranou proti prachu a stříkající vodě
  • minimální dýchání při natáčení videa
  • nemohu si žádnou nevýhodu vybavit

Panasonic nás neustále přesvědčuje, že nám - myšleno fotografům a videomakerům - opravdu naslouchá. Pevné objektivy se světelností f/1,8 nabízí snad všichni výrobci jako alternativu k daleko dražším světelnějším kolegům. Není tedy divu, že je mají v oblibě především amatéři (správný význam slova “amatér” není hanlivý, jak se mnozí mylně domnívají). Kromě o dost nižší ceny bývají hlavní výhodou nižší hmotnost a menší rozměry, naopak kvalita zpracování nebývá na tak vysoké úrovni. Ale poměr výkonu a ceny je i tak velice lákavý.

Jenomže u Panasonicu jsme si už mohli zvyknout na to, že nemá rád kompromisy. Naopak, snaží se vždy přijít s řešením, které bude nabízet především výhody. Poptávka cenově dostupných pevných objektivů rozhodně není malá, tak proč zákazníkům nevyjít vstříc a rovnou nenabídnout něco, co konkurence prostě nemá, že?

039_recenze_Panasonic_S_100_mm_f2_8_Macro_review

Panasonic nabízí řadu dostupných objektivů s pevným ohniskem, slušnou světelností, ale především s naprosto shodným charakterem obrazu a barevným vyvážením, abyste se při postprodukci nemuseli zbytečně trápit barevnými korekcemi. A zašli ještě daleko dál. Kvalita obrazu je u všech objektivů opravdu téměř identická, to se dá ale prohlásit i o vzhledu a rozměrech, o ovládacích prvcích, šířce ostřicího prstence, průměru závitu pro filtry a třeba také o vyvážení. To stejné vyvážení oceníte především při natáčení videí pomocí gimbalu při výměně optiky. S jakýmkoliv jiným systémem byste totiž byli nuceni ztrácet drahocenný čas (a tím i peníze) opakovaným správným vyvažováním celé soustavy, což je při časté změně úhlu záběru docela otrava.

Jediné, co zmíněné sadě pevných objektivů chybělo, byl další sourozenec, který by se hodil jak na makro, tak třeba i na portréty. Pro oba způsoby využití je Panasonic S 100 mm f2,8 Macro opravdu vynikající. V porovnání s ostatními je opticky i rozměrově prakticky identický, vyniká extrémně nízkou hmotností 298 g, takže snad jediný rozdíl je v tom, že světelnost není v této řadě obvyklých f/1,8, nýbrž f/2,8. Důvod je velice jednoduchý: dodržení stejných rozměrů. Objektiv s ohniskovou vzdáleností 100 mm a světelností f/1,8 by byl o mnoho větší a o mnoho těžší a jeho výkon při makrofotografii by byl jednoznačně velice kompromisní. A jak známo, Panasonic kompromisy nerad, což naprosto chápu.

036_recenze_Panasonic_S_100_mm_f2_8_Macro_review

Ostrost kresby je perfektní. Dokonce i na plně otevřenou clonu dosáhnete perfektně ostrých snímků. S přicloněním se ostrost ještě trošku zlepšuje a maxima dosahuje cca na clonách f/4 až f/5,6. Ovšem i clony f/8 a f/11 jsou stále dobré. Kresba je velice vyrovnaná jak v ploše snímku, tak v rozsahu clon, ale i v rozsahu zaostřovacích vzdáleností.

038_recenze_Panasonic_S_100_mm_f2_8_Macro_review

Moc mě potěšilo, že jsem se téměř nesetkal s chromatickou aberací, takže i velmi nízká clonová čísla jsou dobře použitelná. Dobré je, že velmi dobře v porovnání se středem záběr jsou na tom i okraje a rohy.

Vynikající a vlastně i trochu unikátní je fakt, že jsou na tom všechny objektivy této řady prakticky stejně. Nejen, že mají stejnou rozlišovací schopnost, ale jsou i stejně barevně vyladěny a obraz má stále stejný charakter. Pro focení to až tak důležité není (ale samozřejmě je to velice příjemné), ale při zpracování videa vám tahle vlastnost ušetří docela dost starostí a hlavně času.

O kvalitě obrazu se nejlépe přesvědčíte na ukázkových snímcích.

035_recenze_Panasonic_S_100_mm_f2_8_Macro_review

Když se na objektivy podíváte, skutečně mezi nimi nepoznáte žádný rozdíl. Samozřejmě, přední čočky mají u každého objektivu jiný průměr, ale to je tak všechno. Závity pro nasazení filtrů jsou stejné, ostřicí kroužky mají stejnou šířku, ...

Typický válcovitý tubus s příjemně širokým zaostřovacím prstencem, vše utěsněné proti povětrnostním vlivům. Výrobce tedy zachoval stejné rozměry u celé řady objektivů pro snadné použití příslušenství pro natáčení videa.

Pokud jde o ovládací prvky, na straně objektivu najdete přepínač ručního a automatického zaostřování, ale  vzhledem k tomu, že se jedná o makroobjektiv, také omezovač zaostřovacích vzdáleností.

037_recenze_Panasonic_S_100_mm_f2_8_Macro_review

Vzhledem k tomu, že zaostřování probíhá uvnitř objektivu díky duálnímu fázovému lineárnímu motoru, je autofokus nejen tichý, ale také rychlý. Pro videomakery mám ale další dobrou zprávu: dýchání (tzv focus breathing) je zde velice dobře potlačeno, takže při změně zaostřovací vzdálenosti v podstatě nedochází ke změně úhlu záběru. Pro efektní přeostřovačky je tohle velice důležitá vlastnost a nutno říci, že neexistuje mnoho objektivů, které by to se ctí zvládaly. Tím spíš, jedná-li se o makroobjektivy.

• nejmenší a nejlehčí fullframe makroobjektiv
  • plnoformátový objektivy se světelností f/2,8
  • tichý a rychlý autofocus
  • skvělý výkon i na plně otevřenou clonu
  • v podstatě nulové zkreslení
  • stejné barevné ladění s ostatními “kolegy”
  • stejné vyvážení (oceníte hlavně při natáčení s gimbalem)
  • stejné rozměry a průměr filtru
  • stejné rozmístění ovládacích prvků (ostřicí kroužek, přepínač AF)
  • odolnost vůči prachu a stékající vodě

Je fakt, že nové makroobjektivy k bezzrcadlovkám jsou dnes vynikající napříč značkami a nejinak je tomu i v tomto případě. Panasonic S 100 mm f2,8 Macro je opticky vynikající, rychle a velice tiše zaostřuje a díky minimalizaci tzv. dýchání objektivu při přeostřování se perfektně hodí pro přeostřovačky při natáčení videa. Tipuji, že kromě makrofotografů z něj budou vyloženě nadšeni právě videomakeři, kteří do svých děl mohou snadno zakomponovat portrétní záběry s přeostřováním z jednoho obličeje na druhý.

4. 4. 2024
Recenze: PANASONIC LUMIX S 18 mm f/1,8

Recenze: PANASONIC LUMIX S 18 mm f/1,8